Retrovizor – projekt koji donosi inkluziju i poboljšava kvalitetu života osoba s autizmom

Udruga za skrb autističnih osoba Rijeka uspješno je provela projekt “Retrovizor – osobe s teškoćama u razvoju su bliže nego što se čine”, čiji je cilj bio unaprijediti kvalitetu života osoba s autizmom i drugih osoba s poteškoćama u razvoju kroz inkluzivne metode volontiranja, građanski odgoj te postavljanje komunikacijskih ploča u javnim prostorima.

Komunikacijske ploče – most do bolje komunikacije

Jedan od najvažnijih rezultata projekta bilo je postavljanje pet komunikacijskih ploča za potpomognutu komunikaciju u ključnim lokacijama u Rijeci: dječjim igralištima Potok i Giordano Bruno, senzornom parku Centra za autizam, u Osnovnoj školi Centar te u samom Centru za autizam Rijeka. Ove ploče omogućuju osobama s govornim teškoćama lakšu komunikaciju s okolinom putem piktograma – simbola i slika koje olakšavaju izražavanje potreba i želja.

Neverbalnu ili augmentativnu komunikaciju koriste djeca i odrasli iz autističnog spektra, osobe s višestrukim, intelektualnim ili komunikacijskim teškoćama, Down sindromom, cerebralnom paralizom, usporenim razvojem govora i sl. Komunikacijske ploče samo su jedan oblik sustava potpore da osoba s govornim teškoćama može komunicirati.

Ove inovativne ploče predstavljaju važan korak prema inkluzivnijem društvu, a njihov pozitivan učinak prepoznala je i lokalna zajednica. Nakon što je prva ploča postavljena na igralištu Potok, javilo se mnoštvo građana i organizacija koje su izrazile interes za nastavak sličnih inicijativa u drugim dijelovima grada i regije.

Fotografija: Udruga za skrb autističnih osoba Rijeka

Inkluzivno volontiranje – mladi kao pokretači promjena

U projekt su bili uključeni učenici Osnovne škole Centar i Centra za autizam Rijeka koji su kroz građanski odgoj i volonterske aktivnosti sudjelovali u dizajniranju, planiranju i postavljanju komunikacijskih ploča. Ukupno 42 volontera, među kojima su bili učenici, nastavnici i građani, odradilo je više od 80 volonterskih sati, doprinoseći time razvoju inkluzivnog volonterstva u Hrvatskoj.

Posebno je značajno partnerstvo između Osnovne škole Centar i Centra za autizam Rijeka, koje je omogućilo međugeneracijski prijenos znanja, povećanu svijest o pravima osoba s autizmom te stvorilo temelje za buduće projekte suradnje.

Jedna od najvažnijih aktivnosti bio je i posjet učenika OŠ Centar Centru za autizam, gdje su učenici proveli jedan školski dan u interakciji sa svojim vršnjacima s autizmom, što im je omogućilo bolje razumijevanje njihovih izazova i svakodnevnog života.

Fotografije: Udruga za skrb autističnih osoba Rijeka

Građanski odgoj u službi inkluzije

Projekt “Retrovizor” integrirao je svoje aktivnosti u program Građanskog odgoja i obrazovanja, omogućujući učenicima stjecanje znanja o ljudskim pravima, volonterstvu i inkluziji. Tijekom projekta održano je sedam edukacija učenika i nastavnika, s naglaskom na neverbalnu komunikaciju, diskriminaciju, socijalnu isključenost i prava osoba s autizmom.

Edukacija nastavnika pokazala se ključnim segmentom projekta – time se omogućilo bolje razumijevanje potreba učenika s poteškoćama u razvoju i kreiranje poticajnijeg i inkluzivnijeg školskog okruženja.

Dugoročni učinak i nastavak aktivnosti

Iako je projekt formalno završen, njegova ostavština i dalje živi kroz daljnju suradnju između škola, udruge i lokalne zajednice. Udruga za skrb autističnih osoba Rijeka najavila je nastavak aktivnosti kroz novi projekt CERV, u sklopu kojeg će se razviti digitalna aplikacija za potpomognutu komunikaciju inspirirana upravo komunikacijskim pločama iz projekta Retrovizor.

Projekt “Retrovizor” pokazao je kako inovativne inkluzivne inicijative mogu ojačati civilno društvo, unaprijediti kvalitetu života ranjivih skupina i podići svijest o važnosti podrške osobama s poteškoćama u razvoju. Zahvaljujući entuzijazmu volontera, učenika i nastavnika, ovaj projekt ostavio je trajni trag u zajednici, pokazujući kako male promjene mogu imati veliki društveni utjecaj.

Povečanje slova